CÔNG GIÁO HẮC SỬ  II (kỳ 2)

[The Dark History of Catholicism]

Trần Chung Ngọc

http://sachhiem.net/TCN/TCNtg/CGHS/NCGHS22.php

đăng ngày 17 tháng 5, 2007

 Các bài trong tập này:  1  2  3  4  5  6  7  8

Cuộc Thập Ác Chinh Albigense

Công giáo giết người theo Hồi Giáo trong các cuộc Thập Ác Chinh. Công giáo cũng giết những người Do Thái trong những cuộc tàn sát vô tiền khoáng hậu. Nhưng không phải tất cả chỉ có thế. Công giáo cũng còn xuống tay giết những người Ki Tô Giáo mà họ cho là lạc đạo hay dị giáo (heretics), nghĩa là những người không chịu tin theo những tín lý nhảm nhí của Công Giáo. Cuộc tàn sát những người “lạc đạo” dã man, tàn nhẫn và ghê tởm nhất của giáo hội Công giáo là cuộc Thập Ác Chinh Albigense, phát động bởi giáo hoàng Innocent III năm 1208.

Giáo phái Ki Tô Albigense tương tự như đạo Cao Đài của Việt Nam. Giáo phái này tin vào giáo thuyết của một nhà cải cách Ba Tư, Mani, người bị đóng đinh trên thập giá năm 277. Đầu óc cởi mở của Mani chấp nhận tất cả những nhà lập giáo lớn – Moses, Zoroaster, Đức Phật và Giê-su. Ngoài ra, Giáo phái này còn lên án sự giàu sang và phi luân của giới giáo sĩ Công giáo (denounced the riches and immorality of the clergy), cho nên giáo hoàng Innocent III đã phát động một cuộc “Thập Ác Chinh” chống giáo phái này, cho phép các thập ác quân được cướp bóc, hãm hiếp và giết bọn người xấu số này (The Pope preached a “crusade” against them, so giving complete licence to any wandering scoundrel to rob, rape and kill these unfortunates).

Sau đây là sơ lược diễn tiến của cuộc Thập Ác Chinh Albigense, được kể trong cuốn Máu Thánh, Chén Thánh ("Holy Blood, Holy Grail", Michael Baigent, Richard Leigh, and Henry Lincoln, trg. 49-50):

"Năm 1209, một đoàn quân khoảng 30 ngàn người, gồm các kỵ sĩ và bộ binh, như 1 cơn gió lốc từ miền Bắc Âu Châu tràn xuống Languedoc - vùng chân núi phía Đông Bắc của dãy núi Pyrenees, ngày nay là miền Nam nước Pháp. Trong cuộc chiến tranh này, toàn vùng bị tàn phá, mùa màng phá hoại, các thành phố và thị trấn thành bình địa, cả 1 dân tộc bị chém giết. Cuộc tiêu diệt này rộng lớn và khủng khiếp đến độ ta có thể coi đó như là trường hợp đầu tiên của chính sách "diệt chủng" trong lịch sử Âu Châu hiện đại. Thí dụ, chỉ nguyên trong thành phố Béziers, ít nhất là có 15 ngàn người: đàn ông, đàn bà, trẻ con bị tàn sát, nhiều người bị giết ngay chính trong cung Thánh của nhà thờ. Khi một sĩ quan hỏi vị đại diện của Giáo Hoàng: 'làm sao phân biệt được ai là tín đồ và ai là tà đạo?' thì câu trả lời là: "Giết hết đi. Thiên Chúa sẽ nhận biết ai là tín đồ của Người." Sau đó, chính vị đại diện trên hãnh diện báo cáo với giáo hoàng Innocent III ở La Mã là: "Không một ai, bất kể thân phận, tuổi tác, hay trai gái, được sống sót."

Sau Béziers, đoàn quân xâm lăng tràn qua toàn vùng Languedoc. Các vùng như Perpignan, Narbonne, Carcassonne, Toulouse lần lượt rơi vào tay đoàn quân này. Và bất cứ nơi nào đoàn quân đi qua cũng để lại dấu vết của cảnh tàn sát, máu đổ, chết chóc. Cuộc chiến này, kéo dài trong 40 năm, ngày nay được biết dưới tên "Cuộc Thập Ác Chinh Albigense."  Đây là cuộc Thập Ác Chinh theo đúng nghĩa của nó. Chính giáo hoàng đã huy động cuộc Thập Ác Chinh này. Đoàn Thập ác quân, mang dấu thập ác trên quân phục, như những Thập ác quân ở Palestine trước đó. Phần thưởng cho họ cũng giống như phần thưởng cho những Thập ác quân trong vùng đất Thánh: được tha mọi tội lỗi, được giải tội, được bảo đảm một chỗ trên Thiên Đàng, và được làm chủ tất cả những tài vật có thể chiếm đoạt được. 11

Với lịch sử tàn bạo giết người Ki Tô không cùng niềm tin với người Công giáo của Giáo hội Công giáo ngay từ đầu, chúng ta không lấy gì làm lạ khi thấy Công giáo đã ra tay tàn sát những người Tin Lành trong thế kỷ 17, 18 và còn kéo dài cho đến ngày nay tại một vài vùng địa dư, điển hình là ở Bắc Ái Nhĩ Lan. Tuy nhiên, ngày nay giáo hội Công giáo đã mất đi quyền lực thế tục nên ít còn khả năng giết người “lạc đạo” cũng như người “ngoại đạo”. Nhưng lịch sử rất có thể tái diễn bất cứ ở nơi nào mà Công giáo nắm được quyền lực thế gian. Những cuộc giết người khác đạo của Công giáo trong thời cận đại, điển hình là Palevich ở Croatia đã giết 700000 người Chính Thống (Orthodox) và Hippies ở Croatia, Ngô Đình Diệm giết hoặc cưỡng bách nhiều ngàn Phật tử và người ngoài đạo cải đạo ở Nam Việt Nam là những kinh nghiệm để cho chúng ta luôn luôn phải đề phòng khi người Công giáo nắm được địa vị thế quyền. Avro Manhattan, tác giả cuốn Vatican’s Holocaust, cũng đã báo động trong cuốn sách nổi tiếng trên của ông:

“Những đoan quyết (về đức tin) căn bản của Công Giáo chưa bao giờ thay đổi chút nào. Cho đến nay, cũng như tự bao giờ, sự chấp chặt của giáo hội Công giáo vào tính cách duy nhất của mình vẫn còn chắc như đá hoa cương. Cũng chính vì sự chấp chặt này mà đã xảy ra những tòa án xử dị giáo, Croatia và chế độ độc tài Công giáo ở (Nam) Việt Nam.

Nếu quá khứ là một dấu hiệu về sự thành hình những việc có thể xảy ra trong tương lai, thì khi nắm được cơ hội và trong một bối cảnh chính trị thích hợp, những tòa án xử dị giáo mới, những Cratia mới và Việt Nam mới sẽ lại được tạo ra hoài hoài. Khi nào, ở đâu, và như thế nào, chỉ có tương lai mới trả lời được.”  12

Trong thời Trung Cổ, giáo hội Công giáo ở vị thế quyền lực thế gian tuyệt đối. Giáo hoàng đứng trên vua chúa, giáo dục quần chúng nằm trong tay giáo hội. Nền giáo dục Công giáo, hay nói cho đúng hơn, chính sách nhồi sọ của giáo hội trên những đầu óc còn non dại đã khiến cho lớp trẻ mê mẩn về những điều giáo hội dạy về Công Giáo, về Thánh Kinh, tuyệt đối tin vào những điều mê tín hoang đường. Thí dụ điển hình về chính sách nhồi sọ của giáo hội Công giáo đã đầu độc đầu óc lớp trẻ, đưa đến cuộc Thập Ác Chinh của những đứa trẻ vị thành niên như chúng ta sẽ thấy sau đây.

Cuộc Thập Ác Chinh Của Những Đứa Trẻ.-

Sau đây là lời tường thuật cuộc Thánh chiến của những đưa trẻ vị thành niên trong cuốn Các cuộc Thập Ác Chinh (The Crusades by Henry Treece, trg. 182-185). Thực ra đây không phải là một cuộc Thập Ác Chinh theo đúng nghĩa của nó mà chỉ là một thảm trạng bắt nguồn từ một niềm tin tôn giáo sai lầm, mang tinh thần Thập Ác Chinh, của những trẻ vị thành niên bị đầu độc tư tưởng bởi những huyền thoại trong Thánh kinh.

"Năm 1212 một sự việc vô tiền khoáng hậu trong lịch sử thế giới đã xảy ra: trẻ em Pháp và Đức đã tổ chức một cuộc Thập Ác Chinh, không được sửa soạn kỹ càng, không có vũ khí và không có gì giúp chúng ngoài sự ngay thẳng ngây thơ của chúng.

Vua Pháp là Philip, đang ở St. Denis, thì một em bé trai chăn cừu 12 tuổi, tên là Stephen ở vùng Cloyes, gần Orleans, đến yết kiến ngài với một lá thư mà em nói rằng do chính Chúa Ki tô gửi cho em, bảo em tổ chức một cuộc Thập Ác Chinh tiến vào Jerusalem.. Vua Pháp ra lệnh cho em nhỏ trở về nhà cha em, nhưng Stephen đang ở trong sự say mê điên cuồng tôn giáo. Hắn dám bất tuân ngay cả lệnh vua, tuyên bố rằng, trong một kiến giác (vision) (ngày nay chúng ta gọi là ảo giác (delusion)), Chúa KiTô đã hứa là biển sẽ khô cạn để cho Stephen và tất cả những ai theo hắn có thể an toàn đi trên biển như đi trên bộ tới Jerusalem. giống như câu chuyện hoang đường ngày xưa (trong Thánh Kinh): Hồng Hải đã mở ra cho Moses, con người chăn cừu kia.

Một vài giáo sĩ thất kinh về cái sự phỉ báng của đứa trẻ - nhưng, kỳ thay, Giáo hoàng Innocent III tuyên cáo là "chính những đứa trẻ đặt chúng ta vào sự ô nhục" (một lời khuyến khích có ý nói là lòng tin của những đứa trẻ mãnh liệt hơn của chúng ta), và, chắc hẳn Stephen có một khả năng thuyết phục làm cho người ta ngỡ ngàng trước một người còn quá trẻ và vô học như Stephen. Trẻ em từ nhiều vùng trong nước Pháp tụm lại quanh Stephen, mang theo cờ xí trên có dấu cờ hiệu của Vua. Đến tháng 6, 1212, ở nơi họp, Vendôme, có tới 30,000 đứa trẻ tập họp lại để bắt đầu cuộc tiến quân lâm ly tới vùng đất Thánh, không có bản đồ và không có ngay cả lương thực. Họ sắp sửa dự phần trong cái mà ta chỉ có thể gọi là một niềm tin thống thiết.

Chúng ta không thể biết được có bao nhiêu em lẩn tránh được sự ngăn cấm của bố mẹ: có thể các bậc cha mẹ, nghe lời tán thán của giáo hoàng, sợ không dám tranh đua với sự chấp thuận của giáo hoàng, có thể họ không có mấy quyền trong những địa hạt mà chính họ đã đi theo Boniface và Dandolo (2 tư lệnh trong cuộc Thập Ác Chinh thứ 4; TCN); và có thể vì cái khả năng quyến rũ của Stephen đã khiến cho đám trẻ trai gái này trở thành điếc trước mọi lời khiển trách. Dù sao thì, đám trẻ này đã lên đường mùa hè năm đó, có nhiều người lớn thuộc loại ăn bám nhập bọn, kể cả những linh mục bị lôi cuốn bởi cái sự ngây ngất truyền nhiễm này, và đi qua những vùng Tours, Lyons xuống tới Marseilles, dọc đường kiếm ăn ở nơi nào có thể kiếm được.

Nhưng mùa hè năm 1212 nóng một cách bất thường, mùa màng chưa gặt, thực phẩm và nước uống hiếm hoi vì hạn hán. Nhiều em chết ở dọc đường trong khi một số khác tìm đường quay trở về quê. Sau cùng, khi số còn lại tới được Marseilles thì chúng bị thất vọng lớn vì thấy biển không khô cạn như đứa trẻ chăn cừu Stephen đã hứa để chúng đi tới vùng đất Thánh.

Sau vài ngày sống cực khổ ở hải cảng này, chúng được hai người lái buôn vô lương tâm đến tiếp xúc. Hai người này, tên là Hugh the Iron và William the Pig đề nghị chở đoàn trẻ này tới Palestine bằng 7 chiếc tàu, hoàn toàn miễn phí.

Stephen vui vẻ nhận lời, coi đó như là cánh tay của Thiên Chúa cứu vớt chúng một cách huyền nhiệm. Những tàu này ra khơi nhưng đi xuống phía Nam chứ không đi tới vùng đất Thánh. Nơi tới là hải cảng Bougie của dân Saracen, nơi đây tất cả các đứa trẻ Pháp này đều bị bán đi làm nô lệ.

...Người ta cho rằng trong số 30000 trẻ em phát xuất từ Vendôme, chỉ có một người duy nhất, một linh mục trẻ, trở về được nước Pháp, sau 18 năm bị làm nô lệ."

Cái cơn sốt Thập Ác Chinh này lan tới các trẻ em Đức. Chúng bị kích động bởi lời thuyết giảng của một em trai tên là Nicholas. Nicholas cũng nói với chúng về biển cả sẽ mở ra để chúng có thể an toàn bước qua tới Jerusalem.  "Quân đội" của Nicholas ước lượng khoảng 20000 đứa trẻ và những kẻ ăn bám, tốt và xấu. Cái đoàn trẻ tả tơi này vất vả đi qua dãy núi Alps và, hao hụt một cách đáng buồn bởi chết chóc và đào ngũ, sau cùng cũng tới được Genoa.  Ở đây chúng bị một ông thống đốc, vì không muốn dung dưỡng một đám trẻ lộn xộn đói khát và bệnh tật, đuổi đi không cho vào thành. Thế rồi, như những sinh vật trong giấc mộng chết chóc, chúng lê lết xuống phía Nam, những viễn tượng về sự giải thoát Thánh địa đã bị quên đi trong đói khát và hấp hối. 

Giáo hoàng Innocent III đã nói:."Chính những đứa trẻ đã đặt chúng ta vào vòng ô nhục". Ngài đã nói đúng như thực, dù có thể trong một nghĩa khác với ý định của ngài. Sự ô nhục thuộc chính giáo hoàng vì đã không ngăn cấm sự phí phạm độc ác này; thuộc các bậc cha mẹ vì đã để cho con cái ra đi; và thuộc các nông dân vì đã từ chối không cho bọn trẻ ăn, ở, hoặc thuộc những người chấp chứa chúng chỉ để kiếm lời trên sức lao động nô lệ của chúng. Người ta ước tính trong số 20000 trẻ em dự cuộc hành trình để cứu những nước KiTô, không quá 2000 được trở về nhà. Kể ra chúng còn tốt số hơn là những đứa trẻ Pháp."  13

Có lẽ tôi cũng nên ghi thêm ở đây là, Joseph L. Daleiden, Ibid., trg. 55, có một nhận định như sau về những cuộc Thập Ác Chinh:

"Càng suy nghĩ về vấn đề này tôi càng thấy cả 9 cuộc Thập Ác Chinh đều là những cuộc Thập Ác Chinh của trẻ con. Tất cả những người lính nông dân chất phác đó đều ngu tối như đám trẻ, mù quáng tuân theo sự cổ võ của các giáo hoàng để đi giết những người dân Ả Rập đang bảo vệ đất đai của họ."  14

 

Đó là những sắc thái và đặc tính của những cuộc Thập Ác Chinh, và Thập Ác Chinh là sản phẩm đặc thù của Công Giáo La Mã ở Âu Châu, khi các giáo hoàng ở vị thế nắm quyền thế gian, dùng quyền hành và khai thác lòng mê tín dị đoan của các tín đồ, gây ra những cuộc tàn sát khủng khiếp, xương chất thành núi, máu chảy thành sông, để chiếm đất, giành dân. 

Tưởng chúng ta cũng nên biết thêm vài chi tiết về những sự kiện xung quanh các cuộc Thập Ác Chinh. Tháng 4, 1095, một trận mưa thiên thạch lớn rơi xuống Âu Châu. Giám mục Gislebert ở Lisieux diễn giải đó là dấu hiệu của Thiên Chúa kêu gọi một cuộc Thập Ác Chinh chiếm lại Thánh Địa ở miền Đông. Đến tháng 11 năm 1095, giáo hoàng Urban II triệu tập một công đồng ở Clermont, Auvergne, để phát động cuộc Thập Ác Chinh thứ nhất. Trong một bài diễn văn nẩy lửa, giáo hoàng nói: “Ngày tận thế đã gần kề. Ngày cáo chung của tên Chống Chúa (Antichrist = Satan) cũng sắp tới. Tuy nhiên, nếu hắn tới, hắn sẽ không thấy một tín đồ Ki Tô nào ở Thánh Địa (đang ở trong tay Hồi giáo), vì ngày nay không còn ai ở đó để mà chống hắn.” Rồi giáo hoàng đưa ra nhiều hứa hẹn với đám giáo dân thấp kém như ban “ơn toàn xá” và cho vé lên thiên đường nếu chết trận, hứa sẽ săn sóc gìn giữ của cải của các chiến binh để lại hậu phương, điều mà giáo hoàng không hề giữ lời, được giữ những tài vật chiếm đoạt được, và nhất là được quyền cướp những thánh tích trong các mộ thánh tử đạo (Pope Urban gave sanction to a repetition of such an act of relic-gathering, of expiation by the robbery of martyr-tombs). Điều này rất hấp dẫn đối với dân Âu Châu vì họ đang sống trong một thời đại mà bất cứ cái gì còn lại của các “thánh”, hay đã được các “thánh” sờ tới, đều được tin là có những năng lực siêu nhiên. (It was an age in which the remains of “holy” people, or things touched by “saints”, were believed to be imbued with supernatural power). Jerusalem không những chỉ là miền đất mà các “thánh” đã đi qua đi lại, mà chính Giê-su, hiện thân của Thiên Chúa, cũng đã từng đi trên miền đất đó, chết đi và sống lại ở đó. Đối với những giáo dân và những kẻ đi thâu thập “thánh tích” cho những nhà thờ, giáo xứ để thờ phụng, thì không còn gì hấp dẫn hơn là Jerusalem. Vì ở đó có ngọn “thánh giáo” (holy lance) đã đâm lên cạnh sườn Giê-su, có cây “thánh giá” mà Giê-su bị đóng đinh trên đó, có xá lị của John the Baptist, thân thể của Thánh George, những mảnh đá trong mồ Chúa, và ngay cả nước sông Jordan mà Giê-su, con Thiên Chúa, đã được rửa tội trên đó. [Người Công giáo thời đó tin rằng nước sông Jordan mà Giê-su rửa tội trên đó không có chảy đi đâu hết, vẫn còn nguyên vị ở chỗ cũ. TCN]. Hơn nữa, trong thế kỷ 11, vì để tự cứu linh hồn, họ có thể ăn cắp bất cứ cái gì để tránh bị thiêu đốt bởi ngọn lửa dưới hỏa ngục mà các linh mục đã bảo họ là đã liếm mỗi bước chân của họ (To save his soul, the man of 11th-century Europe would have stolen anything to avoid the hot flames of Hell which, the priests had told him, licked his legs at every step). Trong nhiều tháng tiếp theo, giáo hoàng đích thân cổ động và ra lệnh cho các giám mục, linh mục trong các giáo xứ địa phương ở Âu Châu cũng phải cổ động cho cuộc Thập Ác Chinh này. Giáo dân khắp nơi reo hò cuồng nhiệt: “Thiên Chúa muốn thế” (Deus Vult = God wills it). Rất nhiều kẻ trộm cướp, sát nhân được thoát khỏi vòng lao lý với điều kiện là chuộc tội bằng cách làm đổ máu dân ngoại đạo (Many thieves and murderers who escaped block and gallows only on condition that they redeemed themselves by spilling heathen blood).

Trên đây chỉ là vài nét về những cuộc Thập Ác Chinh của Công Giáo La Mã. Trước những sự thật lịch sử đen tối, bạo tàn của giáo hội Công Giáo mà chính giáo hoàng John Paul II ngày nay và tòa thánh Vatican đã thú nhận, tôi xin đặt một câu hỏi cho các tín đồ Công giáo Việt Nam: Có thật là quý vị đang ở trong một “hội thánh” hay không? Và quý vị có tin rằng cái lịch sử ô nhục của “hội thánh” Công giáo kéo dài suốt 2000 năm hoàn toàn không dính líu gì đến niềm tin của quý vị không? Muốn trả lời câu hỏi này, quý vị cần biết rõ:

Thật ra, những cuộc Thập Ác Chinh của Công giáo không chỉ có mục đích giết dân Ả Rập mà còn giết những người Do Thái và giết luôn cả những người Ki Tô giáo khác không có cùng quan niệm tôn giáo với Công giáo, như chúng ta đã thấy trong cuộc Thập Ác Chinh Albigense mô tả ở trên. Các cuộc Thập Ác Chinh của Công giáo đã nhận chìm Âu Châu trong vòng chiến tranh tàn sát suốt hai thế kỷ 11 và 12, dài gần 200 năm.

Nhưng, ngoài sách lược tiêu diệt văn hóa nhân loại và các cuộc Thập Ác Chinh, lịch sử Công giáo La Mã còn một vết nhơ vĩ đại khác, đó là những Tòa Án xử những người Dị Giáo (khác đạo) hay những người mà Giáo hội kết tội là lạc đạo, nghĩa là không công nhận quyền lực của Giáo hoàng và của hàng giáo phẩm, những người Do Thái và cả những người theo Ki Tô Giáo nhưng không cùng tín ngưỡng với Công Giáo. Những tòa án xử dị giáo này kéo dài hơn 500 năm và đã làm cho trên 11 triệu người chết vì tra tấn bởi những hình cụ khủng khiếp nhất, phát minh bởi những tín đồ Công giáo, vì thiêu sống v...v... (Zindler, p. 183: The Roman Catholic Church killed over 11 million people in the course of the Inquisition)) Tôi sẽ đi vào chi tiết của những hành dộng dã man tàn bạo nhân danh Chúa của các tòa án xử dị giáo của Công giáo trong một phần sau, qua một số tài liệu lịch sử.


1. In summary, the evidence is overwhelming that the propagation of Christianity in both the Old World and the New was due in large measure to coercion, persecution and suppression. Throughout its history, from the earliest purges of heretics, through the crusades, the Inquisition, and repression of other cultures throughout the world, Christianity has demonstrated its destructive antihuman values.

2. When religion was all-powerful in Europe, it produced the epic bloodbath of the Crusades, the torture chambers of the Inquisition, mass extermination of “heretics”, hundred of massacres of Jews, and 300 years of witch-burning.

“The Age of Faith” was an age of holy slaughter. When religion gradually ceased to control daily life, the concept of human rights and personal freedom took roots.

...In reality, the Crusades were a sickening nightmare of slaughter, rape, looting, and chaos – mixed with belief in magic.

3. But as we read more about the crusades this vision tarnishes; enquiry hardly bears out the truth for which we had hoped. Crusades and crusaders are seen to be different from what we had imagined, and finally we are led to agree with Sir Steven Runciman's masterly summing-up in The Kingdom of Acre: "Faith without wisdom is a dangerous thing... In the long sequence of interaction and fusion between Orient and Occident, out of which our civilization has grown, the Crusades were a tragic and destructive episode...There was so much courage and so little honour, so much devotion and so little understanding. High ideals were besmirched by cruelty and greed, enterprise and endurance by a blind and narrow self-righteousness; and the Holy War itself was nothing more than a long act of intolerance in the name of God.

4. The Deutoronomist’s philosophy, that killing the adherents of every mythology but one’s own in order to protect believers from competing doctrines was a godly and laudable act, was in medieval times carried to its logical conclusion by the Christians who, over the course of several centuries, dutifully massacred between 30 and 50 million enemies of the various Christian gods in such events as the Crusades, the Inquisition, the Thirty Years War, and various minor atrocities.

5. In the days of ignorance there had been an extraordinary willingness to believe the Catholic priesthood good and wise. Relatively it was better and wiser in those days.

The beginning of the Crusades displays all Europe saturated by a naive Christianity, and ready to follow the leading of the pope trustfully and simply.

6. Why did they go? They lived in a society very different from ours. It was a society of believers, whose faith was reinforced by a view of nature and the universe which we now know to have been wrong but which was at least coherent and in accord with their experience.

The shocking acts of cruelty – the persecution of defenceless Jews in the “First Holocaust” – were perpetrated by men whose minds were conditioned by vendettas. They got the Church’s message that fighting infidels expressed love of God so wrong that the Crusade became for them an act of vengeance against those they accused of “dishonoring” Christ.

7. The First Crusade was launched by Pope Urban II. He fanned the flames of righteous hatred by granting a plenary indulgence – the total remission of punishment due to past sins – to anyone who went to kill for the greater honor and glory of God. In other words, if the crusader was killed, he was guaranteed immediate admission to heaven.

8. A plenary indulgence remitting all punishments due to sin was offered to those who should fall in the war. Serfs were allowed to leave the soil to which they had been bound; citizens were exempted from taxes; debtors enjoyed a moratotium on interest; prisoners were freed, and sentences of death were commuted, by a bold extension of papal authority, to life service in Palestine. Thousands of vagrants joined in the sacred tramp.

9. Pope Urban II launched the First Crusade in 1095 to wrest the Holy Land from infidels. “Deus Vult” (Gos wills it) became the rallying cry. Around Europe, masses of zealots swarmed into mob-type armies led by charismatic priest, Peter the Hermit, who displayed a letter he said was witten to him by God and delivered to him by Jesus as his credentials for leadership. Other thousands followed a priest called Walter the Penniless.

In the Rhine Valley of Germany, one throng of crusaders followed a goose they thought had been enchanted by God to be their guide. This group joined the army of Emich of Leisingen, a leader who said a a cross miraculously had appeared on his chest as a holy sign. Emich’s multitude decided that, before marching 2000 miles to kill God’s enemies in Israel, their first religious duty was to slay “the infidels among us”, the Jews of Mainz, Worms, and other German cities. They swept in unstoppable waves through Jewish quarters, chopping and burning thousands of defenseless men, women, and children. Many Jews, trapped and doomed in barricaded quarters, tearfully killed their children and themselves before the mob broke in.

Similar hordes led by priests Wolkmar and Gottschalk likewise massacred Jews of Prague and Regensburg, Bavaria. Occasionally, victims were given a last-minute opportunity, at swordpoint, to save their lives by converting to Christianity.

As the various peasant armies moved through Christian Hungary, Yugoslavia, and Bulgaria, they pillaged the countryside for food, provoking battles with local peoples and armies. In one clash, Peter the Hermit’s army killed 4000 Christian residents of Zemun, Yugoslavia, then burned nearby Belgrade. In tuen, thousands of crusaders died in confused fighting in Bulgaria. Only a fraction of the peasant mobs finally reached Muslim Turkey, where they soon were exterminated by Turkish armies.

Organized regiments of Christian knights followed the rabble, bringing professionalism to the Crusade. Accompanying bishops blessed their atrocities. The advancing legions decapitated Muslim and carried the heads as trophies. During three sieges – at Nicea, Antioch, and Tyre – crusaders catapulted Muslim heads into the surrounded cities to demoralize defenders. After a victory on the Syrian coast near Antioch, Frankish crusaders brought 500 heads back to camp. 300 of them were put on stakes before the city to torment defenders atop the walls. Chronicler-priests recorded that a crusader bishop called the impaled heads a joyful spectacle for the people of God. The other 200 heads were catapulted into Antioch. Inside, Muslim decapitated Antioch’s Christian residents and catapulated their heads outward in a grotesque crossfire. The crusaders finally broke through on June 3, 1098, and slaughtered inhabitants.

Then an arriving Muslim army encircled Antioch and besieged the former besiegers. The Franks were near starvation when one Peter Bartholomew announced that a saint had appeared to him in a vision and disclosed that the lance that pierced Christ’s side at the crucifixion was buried beneath a Christian church in Antioch. The Holy Lance was drug up and became a miraculous relic inspiring the crusaders to derocity. They stormed out of the city in a fanatical onslaught that sent the Muslim soldiers fleeing in panic, abandoning their camp – anh their wives. Chronicler Fulcher of Chartres proudly recorded: “When their womwn were found in the tents, the Franks did nothing evil to them except pierce their bellies with their lances.”

Marching on to Jerusalem, the crusaders soon topped the walls and “purified” the symbolic city by slaughtering virtually every resident. Jews who took shelter in their synagogue were burned alive. Corpses were piled in the street. Chronicler Raymond of Aguilers recoreded:

“Wonderful things were to be seen. Numbers of the Sacarens were beheaded…Others were shot with arrows, or forced to jump from the towers; others were tortured for several days, then burned in flames. In the streets were seen piles of heads and hands and feet. One rode about everywhere amide the corpes of men and horses…

In the temple of Solomon, the horses waded in blood up to their knees, nay, up to the bridle. It was a just and marvelous judment of God, that this place should be filled with the blood of the unbelievers.”

During the subsequent two centuries, Muslim recaptures of portions of the Holy Land caused seven other Christian crusades. Most of these expeditions began, as the first, with massacres of Jews at home.

In the Third Crusade, after Richard the Lion-Hearted captured Acre in 1191, he ordered 3000 captures – many of them women and children – taken outside the city and massacred. The corpses were cut open in a search for swallowed gems. Bishops intone blessings. Chronicler Ambroise wrote: “ They were slaughtered everyone. For this be the Creator blessed!” Infidel lives were no consequence. As St. Bernard of Claivaux had declared in launching the Second Crusade: “The Christian glories in the death of a pagan, because thereby Christ is glorified.”

In the Fourth Crusade, the armies became diverted and sacked the Christian cities of Constantinople and Zara. The Children’s crusade in 1212 was a tragedy based on the mistaken belief that God would empower innocent Christian tots to overwhelm Muslim armies. Most of the children perished without reaching the Holy Land.

Finally, it all came to an end in 1291 when Muslim recaptured the last Christian stronghold, Acre, and slaughtered its garrison in retaliation for Richard’s massacre a century earlier. The Holy Land was back in Muslim hands. Two centuries of death and destruction had been for nothing.

10. Whether the Holy Lance was genuine or a planted fake wasn’t questioned by the crusade’s chronicler-priests. Christendom was obsessed with finding and worshiping sacred relics, alleged evidence from Bible stories. Fragments of “the true cross”, pieces of saints’ bodies, still wet tears shed by Jesus, barbs from the Crown of Thorns, Mary’s undergarments – such were treasured in jeweled cases in every major church. A ruler of Saxony proudly possessed 17,000 relics, including a branch from Moses’s burning bush and a feather from the wings of angel Gabriel. Canterbury Cathedraldisplayed part of the clay left over after God fashioned Adam. Historian Charles Mackay said Spanish churches had six or seven thighbones of the virgin Mary, and others had enough of St. Peter’s toenails to fill a sack. Voltaire noted that six sacred foreskins were snipped from Jesus at his circumcision; later rechearchers counted fifteen.

11. In 1209 an army of some thirty thousand knights and foot soldiers from northern Europe descended like a whirlwind on the Languedoc - the mountainous northeastern foothills of the Pyrenees in what is now southern France. In the ensuing war the whole territory was ravaged, crops were destroyed, towns and cities were razed, a whole population was put to the sword. This extermination occurred on so vast, so terrible scale that it may well constitute the first case of "genocide" in modern Europe history. In the town of Béziers alone, for example, at least fifteen thousand men, women, and children were slaughtered wholesale - many of them in the sanctuary of the church itself. When an officer inquired the Pope's representative how he might distinguish heretics from true believers, the reply was, "Kill them all. God will recognize His own.".. The same papal representative, writing to Innocent III in Rome, announced with proud that "neither age nor sex nor status was spared."

After Béziers the invading army swept through the whole of Languedoc. Perpignan fell, Narbonne fell, Carcassonne fell, Toulouse fell. And wherever the victors passed, they left a trail of blood, death, and carnage in their wake. This war, which lasted for forty years, is now known as the "Albigensian Crusade." It was a crusade in the true sense of the word. It had been called by the Pope himself. Its participants wore a cross on their tunics, like crusaders in Palestine. And the rewards were the same as they were for crusaders in the Holy Land - remission of sins, an expiation of penances, an assured place in Heaven, and all the booty one could plunder.

12. The basic Catholic claims haver never changed one single iota. The Catholic Church’s insistence about her own uniqueness has remained as granically firm now, as it has always been. These are the same claims which produced the Inquisition, Cratia and the Catholic Dictatorship in Vietnam.

If the past be an indication of the shape of things to come then, given the right opportunities and appropriate political climate, New Inquisition, New Croatia and New Vietnams will be created again and again. When, where and how, only the future can tell.

13. In 1212 an event took place which has no resemblance to any other in world history: the children of France and Germany went on a crusade, ill-prepared, unarmed and with nothing but their innocent integrity to aid them.

King Philip of France was at St. Denis when a twelve-year-old sheperd boy, Stephen of Cloyes, near Orleans, came to him with a letter which the peasant lad said had come from Christ himself, bidding him organize a crusade to march on Jerusalem... The French king ordered the boy to return to his father's house; but Stephen was under the spell of religious mania. He even dared to disobey his king, announcing that, in a vision, Christ had promised that the sea would dry up and allow Stephen, and whoever followed him, to walk dry-shod to Jerusalem, just as the Red Sea had opened for that other shepherd, Moses.

Certain clerics were appalled by the simple lad's blasphemy - but Innocent III, curiously, announced that "the very children put us to shame," and, undoubtedly, Stephen had a most bewildering power of persuation for one so young and unlettered. Children from many parts of France flocked round him, carrying banners bearing the sign of Oriflamme. By June, 1212, at the meeting place, Vendôme, it is estimated that 30,000 young people had assembled for this pathetic march to the Holy Land, without maps and even without food supplies. They were about to parcipate in what can only be called a pathetic fact of faith.

How so many children evaded the prohibition of their parents cannot be known: perhaps the parents, hearing of the Pope's admiration, were afraid to contest papal approval; perhaps there was little parental authority exertable in those areas where the fathers themselves were away with Boniface and Dandolo; and perhaps the hypnotic power of Stephen's words had transported these boys and girls in such a way that they were invincibly deaf to any remonstrance. At any rate, they set off that summer, joined by many adults hangers-on, including priests who found themselves caught up by this infectious ecstasy, and marched through Tours and Lyons down to Marseilles, finding food and shelter where they could.

But the summer of 1212 had been unusually hot, graincrops had not thrived, and food and water were scarce because of the drought. Many of the children died by the wayside, while others turned back and tried to find their way home once more. When the remainder at last reached Marseilles they found to their great disappointment that the sea did not dry up as the shepherd-lad Stephen had promised, to let them walk to the Holy Land.

After a few days of misery in the port, they were approched by two unscrupulous merchants.. These men, called Hugh the Iron and William the Pig, offered to transport the horde of children to Palestine in seven ships, free of all charge.

Stephen of Cloyes saw in this offer the hand of God, who works in a mysterious way, and accepted gladly...

...The ships sailed on, but now southwards and not towards the Holy Land. Their destination was the Saracen port of Bougie, in Algeria, where all the French children were sold into slavery.

...It is alleged that of the 30,000 children who set forth from Vendôme but one, a young priest, ever returned to France - and that only after 18 years of slavery.

This crusading fever spread among the German children, who were excited by the preaching of a boy named Nicholas Nicholas told the same story of the sea opening to let the faithful walk dry-shod to Jerusalem. His estimated "army" was of 20,000 children and hangers-on, good and bad. This ragged horde struggled over the Alps and, sadly depleted by death and desertions, at last got as far as Genoa. Here they were turned away from the city walls by a governor who would not tolerate such a hungry and sickly rabble. Then, like creatures in a dream of death, they shuffled on southwards, their visions of relieving the Holy City forgotten in their hunger and agony. 

.. "The very children put us to shame," had said Pope Innocent III. He spoke truly, through perhaps in a different sense from his intention. The shame was on the Pope himself for not forbidding this cruel wastage; on the parents for letting their children go; and on the peasants who denied them food and shelter all along the route, or who took them in only to profit by their slave labour. It is estimated that of the 20,000 German children who set out to save Christendom not more than 2,000 ever reached their home again. In this they were more fortunate than their French counterpart.

14. The more I reflect on the matter, all nine crusades were Children's Crusades. All those simple peasant soldiers were as ignorant as children, blindly following the exhortations of the popes to kill those Arabs who were defending their land.