●   Bản rời    

Trước khi làm Tổng Thống, Thomas Jefferson cảnh giác cái Ác Ôn của Ki-Tô Giáo

Subject: Fwd:_Tự_Do_Tôn-Giáo
From: nqng
Date: Sat, December 02, 2017 7:02 pm

Kính gởi Diễn-Đàn,
Tài liệu về Tự Do Tôn-Giáo theo tư tưởng của Ông Thomas Jefferson nguyên bản đính kèm. Xin trích dịch mấy đoạn dưới đây.
Ông Jefferson, năm 1781-1782, đã phát biểu những câu:
@ Cảnh giác cái ác ôn của Ki-Tô Giáo từ thế kỷ thứ 4.
@ Đặt sự bình đẳng giữa các Tôn-Giáo (Hữu-Thần = Vô-Thần)
@ Tách rời Tôn Giáo ra khỏi Chính-Phủ.
@ Giá trị qua cách sống chớ không qua lời lẽ.
Hoan nghinh mọi ý kiến từ quí vị.

NQ Nguyên

==================

Đài Tưởng Niệm Thomas Jefferson (1743-1826),
* Tác giả bản Tuyên Ngôn Độc Lập (1776)
* Tổng Trưởng Ngoại Giao đầu tiên
* Phó Tổng Thống thứ hai
* Tổng Thống thứ ba

Dưới đây là những lời của chính ông Jefferson trước khi làm Tổng Thống ("Những Văn-Bản Thuộc Bang Virginia, Query XVII," 1781-1782):

@ "Từ thuở ban sơ của Ki-Tô Giáo đến nay, hàng triệu đàn ông, đàn bà, và trẻ em vô tội bị hỏa thiêu, hành hạ, trừng phạt, và ngục tù."
@ Chẳng gây thương tích tôi Chẳng móc túi tôi hoặc bẻ cẳng tôi nếu láng giềng của tôi nói "có 20 Thần-Linh" hoặc nói "Không có Thần-Linh nào.

Hiến Pháp Hoa Kỳ (1787) có ghi: "Tự Do Tôn-Giáo: "Quốc Hội không ra luật kính trọng một thành tựu của mọi Tôn-Giáo, hoặc ngăn cấm tự do thực hành theo đó".

Đối với TT Thomas Jefferson, Tự Do Tôn Giáo nghĩa là tự do cho tất cả Tôn-Giáo, không chỉ riêng của Ông, không chỉ riêng của ta, không chỉ riêng của bạn, mà tất cả Tôn-Giáo. Và Jefferson tin rằng Đa-Thần, Độc-Thần, và Vô-Thần nên đặt trên nền tảng bình đẳng trong giám sát của chính-phủ. Không được đặc ân nào và cũng không bị trừng phạt nào bởi chính-phủ. Tất cả đồng dều hợp lệ trong vòng luật pháp. Sau cùng, và quan trọng khắp cùng, Jefferson tin rằng đo lường cho chúng ta là sử dụng trong đời sống chớ không phải bằng lời.

===================================

Freedom Of Religion According To Thomas Jefferson
(https://www.huffingtonpost.com/entry/freedom-of-religion-accor_b_14712844.html)


THE BLOG 02/14/2017 11:35 am ET Updated Feb 14, 2017
Freedom Of Religion According To Thomas Jefferson

By Christopher Rollston



Much blood has been shed during human history in the name of religion. Thomas Jefferson (1743-1826) knew this all too well. Here are Jefferson’s very words: “Millions of innocent men, women, and children, since the introduction of Christianity, have been burnt, tortured, fined, and imprisoned” (“Notes on the State of Virginia, Query XVII,” 1781-1782). It is useful to recount a few such incidents which occurred during periods prior to Jefferson, some of which he may very well have had in mind. John Hus (1369-1415) was a Czech Priest, but he had been critical of the Church, especially the perceived moral failings of some of the Church’s clerics. In addition, his views on Holy Communion were different from the established doctrines of the Church. And he was candid about being displeased with the Church’s use of Indulgences. For such things, John Hus was summoned to appear before the Council of Constance (in 1415). Emperor Sigismund had given Hus a guarantee of safe conduct for the Council. But at the Council, he was condemned and then summarily burned at the stake.

But there is more. At this same Council, the views of the English Churchman and Oxford teacher John Wycliffe (ca. 1320-1384) were also condemned. Wycliffe was deceased, though, having died peacefully around thirty years before the Council of Constance. But he had been buried in a Church Cemetery, so the Council decreed that Wycliffe’s body should be exhumed. And in time his remains were exhumed (in 1428), and then callously thrown into the Swift River. Or again, the great reformer John Calvin (1509-1564) is famous for offering sanctuary to the Spanish physician and theologian Michael Servetus (1511-1553) because Servetus was fleeing from the Roman Catholic Inquisition. But after the arrival of Servetus in Geneva, John Calvin soon had him burned at the stake, because Calvin was displeased that Servetus did not accept the doctrine of the Trinity. Of course, on a much larger scale, the European Thirty Years’ War (1618-1648) was a bloodbath anchored in religious garb, leaving in its wake some eight million dead. It is not surprising, therefore, that Thomas Jefferson wished for freedom of religion to be the law of the land in the United States.

******************************
Thomas Jefferson was the first Secretary of State of the United States, the second Vice President of the United States, and the third President of the United States (1801-1809). Of course, he was particularly proud of the Declaration of Independence (1776). For this reason, at Jefferson’s Monticello (just outside of Charlottesville, Virginia), the following words are chiseled deeply into an obelisk as the opening of his epitaph: “Here was buried Thomas Jefferson, author of the Declaration of American Independence.” The words of the Declaration are powerful, moving. Jefferson was so very justified in the pride that he felt as its author.
But that is not the conclusion of his epitaph. Here are the words that immediately follow: Author of “the Statute of Virginia for Religious Freedom.” This document was drafted the year after the Declaration of Independence (i.e., in 1777). It is a particularly powerful, moving document as well. Here are some of the most poignant and direct words from that foundational document: “Be it enacted by General Assembly that no man shall be compelled to frequent or support any religious worship, place, or ministry whatsoever, nor shall be enforced, restrained, molested, or burthened in his body or goods, nor shall otherwise suffer on account of his religious opinions or belief, but that all men shall be free to profess, and by argument to maintain, their opinions in matters of Religion, and that the same shall in no wise diminish, enlarge or affect their civil capacities.”

Obviously, Thomas Jefferson believed that someone’s religious beliefs were a matter of conscience, and he believed that coercion should never be part of the equation.

Jefferson fleshed out his views about religious freedom in even more concrete form just four or five years later. Here are some of his most candid statements:
“It does me no injury for my neighbor to say there are twenty gods, or no god. It neither picks my pocket nor breaks my leg” (“Notes on the State of Virginia, Query XVII,” dating to 1781-1782).

I have long marveled at those two sentences. After all, with those words, Jefferson proclaims that polytheism and atheism, and everything in between, are all acceptable positions for the citizens of Virginia. For Thomas Jefferson, religion is a matter of conscience and so long as it is not “injurious to others” (a phrase he uses in the same context), religion is not something with which the government should be concerned.

The Constitution of the United States was penned some five years later, and the First Amendment to the Constitution has language that embraces Jefferson’s stance on the freedom of religion. Here are those immortal words: “Congress shall make no law respecting an establishment of religion, or prohibiting the free exercise thereof” (1787). Later, after being elected to the Presidency of the United States, during Thomas Jefferson’s First Inaugural Address (on March 4, 1801), he uttered these potent words: “It is proper that you should understand what I deem the essential principles of our Government, and consequently those which ought to shape its Administration.” Then, within the list of essential principles are the words “freedom of religion.” Similarly, in Jefferson’s discussions of the University of Virginia (which he founded, which is the third notation of his epitaph), he notes that the Constitution of the United States “places all sects of religion on an equal footing” (August 4, 1818).
It will come as no surprise that Thomas Jefferson was criticized in his own day for his views of religion, including his belief in the freedom of religion. For example, at one point a certain Mrs. Samuel H. Smith wrote a letter to him about such matters. She was someone whom he knew from societal events in Washington as well as from a prior visit of hers to Monticello. From Jefferson’s letter of response to her (sent from Monticello, and dated August 6, 1816), it is apparent that she had heard something about Jefferson’s views of religion that disturbed her and she seems to have suggested in her letter that his later views are different from his earlier views. Jefferson’s letter of reply is warm, but he seems to bristle slightly at times in his response. He tells her that there have been no changes. Then he writes: “the priests indeed have heretofore thought proper to ascribe to me religious, or rather anti-religious sentiments, of their own fabric, but such as soothed their resentments against the act of Virginia for establishing religious freedom. They wished him [i.e., Jefferson] to be thought atheist, deist, or devil, who could advocate freedom from their religious dictations.” He goes on to state that “I have ever thought religion a concern purely between our God and our consciences, for which we were accountable to him...I never told my own religion, nor scrutinized that of another.” And then he states that “I have ever judged of the religion of others by their lives....For it is in our lives, and not from our words, that our religion must be read.”
For President Thomas Jefferson, therefore, freedom of religion means freedom for all religions, not just his, not just mine, not just yours, but all religions. And Jefferson believed that polytheism, monotheism, and atheism should all be placed on equal footing in the eyes of the government. None of these is to be privileged by the government and none is to be penalized by the government. All are to be equally acceptable in the eyes of the law. Finally, and of paramount importance, Jefferson believed that the measure that is to be used for all of us is our lives, not our words. Ultimately, at the end of the day, “the Sage of Monticello” still has much to teach us.

Christopher Rollston
Religion Scholar, George Washington University Professor, Lecturer, Dr.

Rollston holds the MA and Ph.D. from Johns Hopkins University. He is a widely-published scholar of the ancient Near East (Middle East), especially the Bible and Levant.




Đó đây


2019-08-19 - GS Nguyễn Mạnh Quang: Vấn Đề Hậu Chiến và Phát Biểu Của LG Cù Huy Hà Vũ - Nhân kỷ niệm 74 năm Cách Mạng Tháng Tám, GS Nguyễn Mạnh Quang nhận xét phát biểu về của LG Cù Huy Hà Vũ về việc giải quyết các vấn đề hậu chiến ở Việt Nam.

2019-08-19 - Biểu tình lớn trước Đại sứ quán Trung Quốc ở Đức ngày 18/8/2019 -

2019-08-18 - GS Nguyễn Mạnh Quang nhận xét về câu tuyên bố của Ô. Phạm Cao Dương: - 4. "Một chính phủ nào khác (miễn là không phải Việt Minh), do những người có thế - tức là những người thân Pháp - sẽ thương lượng, điều đình với Pháp để Pháp duy trì quyền lợi của họ ở Việt Nam vì VN là một phần tương lai của nước Pháp."

2019-08-18 - GS Nguyễn Mạnh Quang nhận xét về câu tuyên bố của Ô. Phạm Cao Dương: - 4. "Một chính phủ nào khác (miễn là không phải Việt Minh), do những người có thế - tức là những người thân Pháp - sẽ thương lượng, điều đình với Pháp để Pháp duy trì quyền lợi của họ ở Việt Nam

2019-08-18 - GS Nguyễn Mạnh Quang nhận xét về câu tuyên bố của Ô. Phạm Cao Dương: -3. "Nếu không có Cách Mạng 19/8/1945 - Việt Nam đã có tự do, dân chủ, và tiến bộ như Đại Hàn và các nước Đông Nam Á khác mà không ph̉ải trải qua hai cuộc chiến đẫm máu với hàng triệu người phải hy sinh."

2019-08-18 - GS Nguyễn Mạnh Quang nhận xét về câu tuyên bố của Ô. Phạm Cao Dương: - 2. "Vì đã có bản Tuyên Ngôn Độc Lập 11/3/1945 của Bảo Đại rồi."

2019-08-18 - GS Nguyễn Mạnh Quang nhận xét về câu tuyên bố của Ô. Phạm Cao Dương: - 1. “Biến cố 19/8/1945 và Bản Tuyên Ngôn Độc Lập ngày 2/9/1945 của cụ Hồ Chí Minh là không cần thiết cho dân tộc Việt Nam”

2019-08-18 - Sự kiện vua Bảo Đại thoái vị, ý nghĩa đối với Cách Mạng Tháng Tám và lịch sử Việt Nam - Ngày 30-5-1945, Vua Bảo Đại thoái vị, trở thành công dân nước Việt Nam Dân chủ Cộng hòa. Việc Bảo Đại thoái vị đã đặt dấu chấm hết cho vương triều Nguyễn. Ngày 17-8, Bảo Đại ban hành dụ số 105 chấp nhận bàn giao chính quyền cho Việt Minh, song vẫn hy vọng có thể giữ được ngôi báu bằng cách mời các các lãnh tụ Việt Minh về Huế thiết lập nội các mới

2019-08-17 - Nga ký thỏa thuận triển khai chiến hạm tới Venezuela sau động thái “không thể chấp nhận” của Mỹ - Quân đội Nga đã ký một thỏa thuận cho phép họ cử chiến hạm tới Venezuela, thể hiện rõ sự ủng hộ đối với quốc gia Nam Mỹ này. Mỹ đang ra sức chỉ trích TT Venezuela Nicolas Maduro và ủng hộ các nỗ lực nhằm thay thế ông.

2019-08-17 - Phản Đối Việc Trung Quốc Đưa Tàu Quay Lại Xâm Phạm Vùng Biển Việt Nam - Người phát ngôn Bộ Ngoại Giao khẳng định Việt Nam đã giao thiệp với Trung Quốc, phản đối việc Trung Quốc tái diễn vi phạm nghiêm trọng, yêu cầu Trung Quốc rút toàn bộ nhóm tàu khảo sát ra khỏi vùng biển VN



▪ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 >>>




Thư, ý kiến ngắn
● 2019-08-12 - Cộng đồng hải ngoại không thể đoàn kết.! Chính vì sự cuồng tính cực đoan ngu dốt của họ - Giác Hạnh -

● 2019-08-09 - Nổi đóa! -Tại sao cái gì tốt đẹp nhất họ cũng cố chứng minh không phải... người Việt? - Thư bạn đọc -

● 2019-08-09 - TT Trump: Thành phố Baltimore "lúc nhúc đầy chuột" - Nhưng Nhà Trắng đầy chuột và gián là chuyện có thậ - Mike Wilson -

● 2019-07-31 - Góp Ý, Sau khi nghe xong câu chuyện GS Nguyễn Mạnh Quang kể - Súy Nguyễn -

● 2019-07-30 - Chỉ có Chệt và hậu duệ của Việt gian theo Pháp, Vatican... mới có ý muốn DẸP VN - Diễn Đàn -

● 2019-07-26 - Nhóm “Vệ Quốc Quân” - Có vẻ như công an VN đã thâm nhập vào các tổ chức của bọn chúng, và biết r - Việt Dân -

● 2019-07-26 - Giải tán hết - Toàn giòng họ tôi không liện hệ với ông TT (tâm thần) Joe Do (họ Đỗ) này - Xuân Sơn -

● 2019-07-18 - Thời đại INTERNET làm người ta hiểu và biết rất nhiều thứ - Hồng Phạm -

● 2019-07-17 - Nghị Viên Tài Đỗ Đi Qua Những Sóng Gió - Janine Luu -

● 2019-07-17 - Nếu dân Việt tôn thờ Vua Lê Lợi được, thì tôn thờ Ông Hồ Chí Minh cũng phải đạo - Diễn Đàn Dân Tộc -

● 2019-07-16 - Bị Trump đuổi về "cái nước chết tiệt của chúng mày," nữ đại biểu Alexandria Ocasio-Cortez phản pháo - Mike Wilson -

● 2019-07-15 - Chúc mừng bà Holly Ngô ! Nhờ bà có kinh nghiệm về kế toán - Nguyễn Quốc Nguyên -

● 2019-07-11 - Báo nào "thông tin sai lạc", báo nào phải chịu trách nhiệm hoàn toàn về sự "khả tín"? - Diễn Đàn -

● 2019-07-10 - Hùm chết để da - người ta chết để tiếng - Wiki -

● 2019-07-03 - Tôi không đồng ý với quý ông về cái quan tâm kỳ thị chủng tộc khi chúng tôi recall - Phạm K Long vs Thái Sơn -

● 2019-07-03 - Chỉ có các loại "nạn nhân" người Việt như sau tại hải ngoại - Giác Hạnh vs Lê Duy San -

● 2019-07-01 - "Phong Trào Bất Tuân Dân Sự Kháng Chiến" Chống "Hán Hóa" (!) - Trần Quang Diệu -

● 2019-06-30 - Tin nóng chính trị thành phố Westminster: kêu gọi bãi nhiệm (recall) các dân cử địa phương - Dr. Phạm Long -

● 2019-06-29 - Phóng Sự Điều Tra Về Thuốc Tây: Bán Bệnh - Vạch trần sự thật của ngành Y DƯỢC - Kiwi land -

● 2019-06-27 - Đọc và nghe những bài viết, bài giảng của các linh mục và con chiên: nhai lại những điều tầm bậy - Trần Quang Diệu -


▪ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 >>>