Logic bạo động chính trị của bọn cuồng trump - PHẢN BÁC THẾ NÀO ?
From Mike Wilson on 2021-11-17 14:45
Theo Michael Gerson
Bọn cực hữu Mỹ (cuồng trump) lập luận như vầy :
1. Hiến pháp kêu gọi chúng ta chống độc tài chuyên chế
2. Việc ban huấn lệnh bắt đeo khẩu trang, tiêm vaccine là độc tài chuyên chế
3. Khi độc tài chuyên chế làm mất quyền tự do, người dân phải vùng lên, dùng súng có sẵn, để lật đổ chế độ !
Trong tuyên truyền của trump và bọn Cộng Hòa phản động, người dân Mỹ đang sống dưới quyền cai trị chuyên quyền độc đoán, - đã bất hợp pháp vì ăn cắp kết quả bầu cử của thằng trump, -lại hành xử y tế độc tài phát xít, chọc kim tiêm vào người dân, như để làm đánh dấu của Satan
Nếu dân quân Mỹ được trang bị vũ khí để chống độc tài chuyên chế, mà độc tài chuyên chế đang thăng tiến vượt bậc, thì bạo động chống chế độ được biện minh là có chính nghĩa
Chúng ta gần đây đã từng chứng kiến những tia bùng nổ bạo động giết người như ở Charlottesville, Vỉginia; ở Kenosha, Wisconsin; và ở Tòa Capitol của Quốc Hội
Nếu bọn MAGA (Make America Great Again) muốn có hình mẫu cuồng bạo, thì nó đã có từ trước thời lập quốc
"Những Đứa Con của Tự Do" đã khủng bố những kẻ trung thành với Vua Anh, bằng cách tấn công và cướp bóc nhà họ; khẩu hiệu "tự do và tài sản" chỉ là để chúng lấy cớ cướp bóc và giật đổ nhà dân; - đối với các nạn nhân, "Những Đứa Con của Tự Do" chính là "Những Đứa Con của Bạo Loạn"
Kể từ những ngày đạo đức u ám của Cách Mạng Mỹ, câu chuyện của nước Mỹ đã được đánh dấu đều đặn bởi bạo loạn chính trị
Người dân Mỹ đã bạo loạn chống chính quyền, kể từ Nổi Loạn chống thu thuế rượu Whiskey, chống chính sách giải phóng nô lệ (gây ra Nội Chiến), chống dân Mỹ gốc châu Phi, chống di dân nhập cư, chống đạo Catholic và chống các đạo thiểu số
Dân Mỹ thường bị cám dỗ để biểu lộ giận dữ, cuồng nộ và đạt mục đích ngoài vòng trật tự của Hiến Pháp
Cách duy nhất để làm giảm niềm tin vào logic của bạo động là phản bác nó từng bước :
1. Không, chúng ta không sống dưới nền y tế phát xít hay độc tài chuyên quyền
2. Không, các cuộc bầu cử không bị ăn cắp chỗ nào
3. Và Không, những "kẻ đó" không phải là kẻ thù của chúng ta, không phải để chúng ta giết bằng súng đạn, mà là hàng xóm và công dân cùng 1 nước
Người ta thường nói, cái GIẾNG VÔ ĐẠO của đảng Cộng Hòa KHÔNG CÓ ĐÁY !
Nhưng rốt cuộc rồi nó cũng CÓ ĐÁY, và đó là GIẾNG MÁU ! (CỦA NỘI CHIẾN)
WASHINGTON – A disturbing question now hangs over the conduct of American politics. "At this point," said an audience member at a recent pro-Trump event, "we're living under corporate and medical fascism. This is tyranny. When do we get to use the guns?"
As the crowd applauded, the man persisted: "No, and I'm not – that's not a joke. I'm not saying it like that. I mean, literally, where's the line? How many elections are they going to steal before we kill these people?"
The question is important, not only for the depth of its extremism, but for the clarity of its logic.
(nth : the logic is, if we think you steal elections, we'll kill you !)
For years, many on the right have defended the Second Amendment with the "in case of emergency break glass" doctrine. Maintaining armed forces outside the U.S. government, in this view, is necessary for opposing the government if it grows tyrannical. A significant number of Americans have armed, trained and organized themselves with this possibility in mind.
At the same time, a former president (trump) and other leaders on the right are urging their followers to believe that they are living under despotic rule. How else could you describe an illegitimate regime enforcing medical fascism through needle jabs (of covid vaccine) mandated like the mark of the beast (Satan)? The political syllogism (tam đoạn luận) is unavoidable: If citizens are armed against the advance of tyranny, and tyranny is advancing apace, then violence is justified, even if it is not currently advisable.
This is what Rep. Marjorie Taylor Greene, R-Ga., was referring to when she recently said, "If you think about what our Declaration of Independence says, it says to overthrow tyrants." A significant portion of our political community is turning to the Declaration, not for inspiration about human dignity, but for a right to revolution.
It is tempting to dismiss this as the talk of posers and blowhards. But some posers and blowhards have live ammunition at their disposal. We have already seen deadly violence spark at the edges of social controversy – in Charlottesville, in Kenosha, Wis., in the U.S. Capitol.
These are becoming the culture war equivalents of the Boston Massacre – brief, blundering clashes that take on mythic significance as indictments or rallying cries. It is worth noting that political violence, while relatively rare during the past 50 years, is not uncommon in American history. If MAGA militants are searching for models of brutality fed by religious fervor, they can find them in America's founding.
The Sons of Liberty – known to their victims as the Sons of Violence – were more than a threat to unattended tea. The tarring and feathering of loyalists (loyal to the King of England) could be a brutal process that blistered skin. Loyalist officials often had their houses attacked and looted. The rebel cry of "liberty and property," one colonial governor sardonically observed, was "the usual notice of their intention to plunder and pull down a house."
Since the morally murky days of the Revolution, the American story has been marked by political violence at regular intervals. There has been violence against the federal government (starting with the Whiskey Rebellion), against abolitionists (of slavery), against African Americans, against immigrants, against Catholics and other religious minorities.
What lessons are to be drawn from this occasionally bloody history? First, the relative social peace we've seen since the early 1970s is more fragile than we imagine. Americans have often been tempted to express their anger and achieve their goals outside the boundaries of the constitutional order. The peaceful conduct of politics is not a natural state; it is a social achievement. Maintaining it requires positive moral effort.
Second, public and media figures who feed or accommodate the impulse of violence have entered a special category of ignominy. They are unleashing the force of nihilism in American politics – the mad desire to blow up our political order and put citizens at one another's throats. Donald Trump clearly believes that he benefits from such chaos. But it could take our country to a very dark place.
Third, the only way to discredit the logic of violence is to dispute each of its steps. 1. No, we are not living under "medical fascism" or "tyranny" of any sort. 2. No, elections have not been routinely stolen. 3. And no, "these people" are not enemies to be killed with assault rifles; they are neighbors and fellow citizens.
Correcting these fallacies would seem a rather unexceptional, entry-level commitment for public service. But to do so has become profoundly controversial within the Republican Party. And when House Minority Leader Kevin McCarthy, R-Calif., refuses to discipline members of his caucus for threats of political violence, the message is further mixed.
It is often said the Republican leaders have no moral bottom. But there eventually is a bottom, marked in blood.
_______
Michael Gerson's email address is michaelgerson@washpost.com.
Kyle Rittenhouse walks along Sheridan Road on Aug. 20, 2020, in Kenosha, Wisconsin. Before midnight, he used his Smith & Wesson AR-style semi-automatic to shoot three people, killing two. adam rogan/the journal times via AP
2024-07-03 - Hậu quả của sự tránh né không dám nói sự thật về Thiên Chúa Giáo từ lâu nay - Nếu chỉ có học Từ Bi, mà không biết về những mối nguy hiểm quanh mình, thì Phật tử bị mê lầm trong kiến thức khuyết tật đó, và còn muốn trói Thầy Nhật Từ vào sự hiểu biết non nớt đó!
- Các thầy có thể là nạn nhân do chính mình tạo ra. Và, quan trọng hơn nữa, Đạo Phật có thể bị thương hại do chính Phật tử của mình!
2024-06-29 - Anh phóng thích người sáng lập WikiLeaks - WikiLeaks hôm 24/6 đưa ra thông báo trên ngay sau khi có thông tin ông Assange trong tuần này sẽ nhận tội vi phạm Luật Gián điệp của Mỹ theo một thỏa thuận cho phép ông tránh phải ngồi tù lâu hơn sau 5 năm bị giam giữ ở Anh.
2024-06-29 - Mục sư Nam Hàn bị bỏ tù 5 năm vì lạm dụng tình dục - Mục sư Chun Ki-Won, từng được ca ngợi là anh hùng vì giúp đỡ những người đào thoát Bắc Hàn trốn thoát đến nơi an toàn đã bị tù vì lạm dụng tình dục trẻ vị thành niên Bác Hàn thời gian từ 2016-2023